tisdag 13 mars 2018

Idag blev jag färdig med min necessär. Jag använde synål, sytråd, tygsax, symaskin och fick även hjälp med att overlocka. Jag använde synål och sytråd för att sy på ”hand lade” detaljen på necessären. Tygsaxen använde jag för att klippa trådar när det behövdes i arbetet.
Jag har också satt fast fransen i blixtlåsen men till det behövdes inga verktyg. Symaskinen använde jag till att sy färdigt de sista hörnen för att necessären skulle få form. Jag är väldigt nöjd med det färdiga resultatet och det blev ännu bättre än jag trodde.

BEGREPP:
Bommul är vårt vanligaste material. Bomull är ett material som växer på bommulsväxter. När bomullen skördats tvättas den och spinnas till garn eller bommulstyg.
Bommul används också till andra saker som t.ex bommulstopsar.

Skillnaden på stickade och vävda tyger är att vävda tyger är inte lika stretchiga för att trådarna
går vågrätt och sedan går det trådar lodrätt över och under var annan tråd.
Stickade tyger är mer stretchiga för att de består av öglor som töjs ut när man drar i dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar