onsdag 28 februari 2018

Mössa v.9


Idag har jag valt ut ett tyg som är svart för att jag ska gjöra en Bois mössa. Sen har jag tänkt att jag ska göra ett textilt tryck på framsidan där det står BOIS. Men jag har också valt att jag ska ha storlek large på mössan för att jag ska ge mössan till min pappa.

Nu kommer jag bäretta vad några slöjdord betyder för att det är viktigt att veta om man någon gång ska sy någonting.

Tvärnåla = Att man sätter knappnålarna vågrätt för att symaskinsnålen inte ska gå isönder när man syr över knappnålarna.

Rätta mot rätta =  Rätta mot rätta innebär att man har det fina sidan mot den fina sidan på två tyg.

1cm sömsmån = 1cm sömsmån är att man klipper tyget 1cm större än vad det egentligen ska vara för att när man syr så kommer tråden inte allra lägst ut på tyget och därför har man 1 cm sömsmån så att det du syr inte blir för litet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar