onsdag 28 februari 2018

Idag har jag sytt fast halva blixtlåset på min necessär. Det var ganska svårt att få nålarna på plats. Jag använde mig av en blixtlås-pressarfot eftersom jag ville komma så nära blixtlåset som möjligt när jag sydde. Nästan längst ner på blixtlåset sydde jag lite snett och var tvungen att sprätta, det är jag dock nästan klar med och är redo att sy om nästan direkt nästa lektion.

Caroline ville att jag skulle förklara följande begrepp:

Tvärnåla, betyder att man nålar på sidan så att man kan sy över nålarna med en symaskin utan att det finns risk för att nålen knäcks.

Räta mot räta, betyder att man lägger den fina sidan på tyget mot den andra fina sidan.

1 cm sömnsmån, betyder att man klipper ut tyget 1 cm utanför mallen. Detta gör man eftersom man vill ha lite utrymme att använda när man t.ex sedan syr ihop tyget man klippt ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar