tisdag 27 februari 2018

Idag har jag börjat med att trä en symaskin och bytat pressarfoten till en blixtlåspressarfot. Den här gången gick det mycket lättare än förra för att jag redan viste hur man gjorde. Jag bytte pressarfot för att kunna komma så nära blixtlåsen som möjligt. När jag hade trätt symaskinen med spole och övertråd började jag sy en stickning så att blixtlåsen sitter riktigt fast. Jag avslutade med att tvärnåla så att jag nästa gång kan börja sy hörnen direkt. Övriga verktyg jag har använt idag är tygsax och stoppnålar.

BEGREPP:
Sömsmån är när man klipper tyget 1cm större för att man ska få rätt storlek när man sedan är färdig.
Räta mot räta är när man lägget fansida mot finsida när man syr så att det ser bra ut på utsidan när man är klar.
Tvärnåla är när man nålar fast tyget så att man kan sy över nålarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar